onsdag 9 december 2015

Anna har namnsdag och.......



Anna har namnsdag idag. Grattis till bland andra vår fina hästskötare.

Nu är dagen inte helt hennes. Nä hon får dela dagen med först Jörgen och Magnus som fyller år idag.

Pepparkakans dag är det också idag. Det firar vi med lite egna skurna pepparkakor med mandel. Ska nog smaka bra till kvällsfikat.


En annan favorit jag har på julen är lutfisken. Det är dags att idag den 9 december lägga fisken i blöt så den kan avnjutas på julbordet. Det är många många år sedan vi i min familj blötade fisken själv. Mins alla zinkbaljor som skulle fram, kan känna doften av luten och minns tydligt hur den färdiga fisken smakade när jag som barn fick denna rätt på juldagen i vårt hem. Men  faktum är att jag redan som barn gillade både smak och konsistens. Eller kanske var det mest såsen som var så urgod att jag nästan kunde äta den med sked. Känns som jag snart är ganska ensam om att gilla denna rätt.

Hur som helst så kanske det blir lite lutfisk på julafton för den unga generation som ännu inte smakat denna i mitt tycke delikatess.
Vi får väl se vad det blir. Lovar inget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar