tisdag 12 februari 2013

min relation till semlor





Semmeldag idag, eller fettisdag om ni hellre vill. Hur som helst en av mina "favoritdagar"
Så många maträtter och bakverk har numera sin egna dag men för mig är det inget som går upp mot semmeldagen. Jag ÄLSKAR semlor.


Inte för att det blir årets första semla, nä då, jag startade redan slutet på oktober. 

Ja, jag vet......det är inte klokt. 
Semlor borde inte få säljas så tidigt då är det inget speciellt när "dagen" kommer. Men JAG tycker det är fint. 

Min kärlek till semlor har jag haft så länge jag kan minnas.
Men det skall vara tradionella semlor. Inga semlor med smaksatt grädde eller med choklad, inga saffransbullar och inte heller wienerbulle. Nä helt enkelt en vanlig tradionell semla.

Visst kan man göra sin egen semla hemma i köket när som helst på året men det är något alldeles speciellt att gå till konditoriet och köpa med sig en eller kanske rent av några semlor. Kanske inmundiga sin semla på konditori tillsammans med en stor kopp varm choklad, kan rekommenderas.

Gissa vad jag ska göra idag??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar