tisdag 29 november 2016

musik i alla former

På min tid var det mest vinylskivan som gällde. Det var en stor revolution när vinylen kom och ersatta "stenkakorna" eller 78-varvarna som de också hette. Stenkakorna innehöll endast ett musikstycke per sida medans det kunde få plats till flera per sida på vinylen.
Jag tror det var redan 1948 eller 1949 som den första vinylskivan, LP (long play), 33 varvs skiva kom och slutet på 1950 talet var det endast vinyl som gällde. Idag är vinylen näst intill ett minne blott. Youtube och spotify med flera andra har tagit över och vi köper inte skivor längre (tror jag).
kanske vi idag väljer att göra skålar och andra bruksföremål av dessa gamla raringar.

Om jag haft kvar några gamla vinyl kanske jag satt mig ner och tillverkat något kreativt och hipt men det har jag inte så jag får nöja mig med att säga Grattis på vinylskivans dag.
Istället lutar jag mig tillbaka i fåtöljen och gläds åt att det inte är som dagens datum 2012 för då var det snö här hos oss. Tack denna dag för ett soligt vinterväder nästan hela dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar