söndag 3 juni 2018

så oproffsigt



Tävling är tävling det vet jag. Någon blir sist det vet jag också. Men det får banne mig inte gå till som det gjorde på Klampenborgs galopp igår. Sista och näst sista häst hann knappt in i startboxarna förrän starten gick. Vår ryttare hann knappt sitta rätt förrän starten var ett faktum. Ingen förvarning, bara pang...så var grindarna öppna. Vår häst hade inte hunnit få av sig huvan, som tillika satt fast i tränset. Vår ryttare, som faktiskt tappade balansen och höll på att ramla av, gjorde en fin räddning och fick efter några meter av huvan. Tack att vi hade en ryttare som tänkte snabbt. Var är säkerhetstänket på denna bana som kallar sig proffsbana? Vem ersätter hästägare, tränar, ryttare och spelare för ev. förluster. Hästen var dock vid tillfället tredje favorit och därmed mycket spel på sig.  Vad är kravet för att få arbeta vid starboxarna och vilka krav fins på huvudstartern? Ingen, som jag ser det.
Har alltid tidigare tyckt att det var trevligt att båda tävla och va publik på klampenborg och har gärna återkommit dit. Nu vet jag bättre.
För oss är våra hästars säkerhet otroligt viktig och givetvis människor runt omkring också. Vågar inte tänka tanken att hästen kommit lös och helt blind sprungit omkring utan att veta vart den var eller skulle.
Så här får det bara inte gå till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar