fredag 5 april 2013

Jenka - ingen dans på rosor



Länge sen jag berättade om våra hästar.
För mycket länge sen hade jag en häst, ett halvblodssto som vi kallade Jenka.
Hon var ingen dans på rosor.
Oberäknelig, hetsig och nyckfull. Med åren blev hon dock mer tålmodig och lätthanterlig. Det gick t.o.m att rida henne så småningom.
Ni kanske anar att hon var besvärlig vid inridning. Ingen överdrift. Trodde ett tag att jag skulle behöva lämna bort henne för att få proffshjälp med ridningen. Men, så en dag var det som om alla bitar föll på plats.
Hon accepterade att jag satt upp och stegade hyfsat lugnt iväg. Jag kunde både styra och stanna henne. Ett otroligt framsteg som jag ibland inte trott var möjligt att uppnå.
Nu blev hon aldrig någon av mina favoriter. Hamnade aldrig på min personliga topp tre lista. Inte ens på topp tio listan, men ändå. Framgången var ett faktum. Hon var ridbar.

Jag kan bara hoppas och tro att nya ägaren kom väl överens med henne och att hästen fick ett bra och trevligt liv.

Det är inte Jenka på bilden. Tyvärr finns inte många bilder kvar från tiden det begav sig.
Så, bilden har jag lånat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar