fredag 7 oktober 2011

Ledig fredag

Ledig fredag och redan uppe och stökar. Redan på morgonen har jag sorterat in papper och räkningar och därmed fått lite mer plats på mitt skrivbord så jag utan krångel kan nå fram till min dator och kanske ibästa fall hinna, eller orka, blogga några rader.
Igår gjorde sig verkligen hösten påmind. Vinden ylade och tjöt och regnet fullkomligen öste ner vid två eller tre tillfällen under dagen/kvällen. Nu menar jag alltså öste ner i ordets rätta bemärkelse. På väg hem från jobb fick vindrutetorkarna gå allt vad de orkade, men lyckades ändå inte hålla borta regnet från rutan.
Hemma är nu gårdsplanen, snart till bredden fylld med kastanjer, löv och en del avbrutna grenar. Det är vackert med kastanjeträd men huu så det skräpar ner på hösten.
Vi krattade framsidan så ren och fin från löv i helgen och nu är det dags igen. Kanske skall vi vänta kratta tills allt, eller i vart fall det mesta av löven lämnat träden men det som är bortkrattat kommer ju inte igen.
Det är också hög tid att ta in trädgårdsmöblerna. Till helgen SKA de in, även om vi ännu inte gjort iordning någon bra plats åt dem.

För min del kan jag tycka att hösten är både vacker och rogivande med sina lugna fina färger.
Härligt att dra sig tillbaka med en bok eller tidning, tända några ljus och avnjuta en god kopp te framför brasan

Katterna känner visst också av hösten, de vill nu sova inne om nätterna vilket gjort att det blivit trångt i sängen. Trängre lär det väl bli vi väntar ju hem två nya kattungar om några veckor.

Tyvärr hittade vi en av kycklingarna död i hönshuset igår eftermiddag. Vet inte vad som bragt den lilla om livet men inga tecken på våld kan vi hitta. En "naturlig" död förmodar vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar