onsdag 28 december 2011

Det är bemötandet som avgör

 

Har börjat funderar lite på att framöver skaffa mej en ny dator som främst skall användas till fotoredigering.  Funderingarna går om det skall vara stationär eller en laptop men viktigt är att det är ordentlig prestanda och bra grafik.  Att läsa mej till vilket  som kan vara lämpligt val tycker jag är svårt så jag beslöt att fråga några sakkunniga på området. Därför for jag idag iväg till ett känt elektronik -företag  för att pejla läget.
Där inne, på rätt avdelning, frågade jag en av två säljare om hjälp.
Jag klargjorde för mitt användningsområde och undrade vad som kunde vara rätt dator.
En , från säljaren , ointresserad blick avslöjade att jag förmodligen störde och att hon inte på något vis var sugen på att berätta något om prestanda, lämplighet, grafikkort eller sådant för mej ….för det var väl inte så att hon inte kunde eller visste.
Med irrande blick vänder hon sig  90grader och pekar på en liten laptop med ca 11 tums skärm till reapris som verkligen inte såg mycket ut för världen. Denna var det bästa alternativet menade hon. Jag kunde inte låta bli att fråga henne varför hon föredrog en laptop och inte en stationär dator. Svaret blev något  häpnadsveckande.  Hon svarade helt enkel med så få ord som möjligt………annars drar det upp i pris!!!!!!
Nu hör det till saken att jag inte med ett ord berört något pris. Hon kunde väl inte känna till min limit.
Kanske vill de inte sälja de dyrare datorerna? Kanske trodde hon inte jag hade råd. Kanske  trodde hon inte jag var teknisk nog  för de mer avancerade pjäserna.
Hur som helst anser inte jag som kund att det är hennes avgörande .


Detta bemötande gjorde att jag nu vänt mej till en konkurrent och fått svar på de frågor jag ställt och en rekommendation från sakkunnig personal.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar