torsdag 20 juni 2013

en speciell vovve

Ännu en gammal bild. Denna gång på en av våra hundar. 
Speciell på många vis. Förutom att han var den snällaste hund jag träffat på 
så tror jag nog att han kanske också var den klokaste. Eller var det smart han var?

Utan synbar ansträngning klättrade han över staketet på hundgården. Nu pratar vi alltså klättra. Staket som var 1,80 högt klättrade han enkelt över. 
En dag när vi kom hem från jobb stod hunden på garagetaket för det var dit han kommit när han klättrade över. Där var han och väntade lugnt tills husse plockade ner honom

Nu måste jag väl erkänna att jag inte alltid var lika förtjust i hans upptåg.
Som när han t.ex trodde jag var i fara och pressade sig ut genom en smal springa i bilrutan.
Då kunde jag hålla mig för skratt. Fast hunden fattade ingenting

Att få följa med på en cykeltur slog nog det mesta. Han älskade det.
Han blev som galen när han förstod att det var cykling på gång.
Jag behövde bara viska ordet cykel långt ifrån honom eller närma mig cykelförrådet, Då blev det fart på jycken.
Han var så ivrig att jag fick hålla på bromsen en bra stund innan han lugnade sig. jag ville inte åka lika fort som han ville springa.

När han tyckte det var tråkigt gav han sig gärna iväg på egen hand. Rymde skulle jag kalla det.
Det blev en tur in till byn eller på något ännu outforskat ställe.
Mer än en gång har vi fått hämta honom hos polisen, både i Malmö och i Ystad när snälla människor tagit hand om honom, men oftast kom han själv hem när han sett och upplevt det han ville.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar