lördag 23 december 2017

nånting saknas..


Inte saknas all den goda julmaten, den finns på plats i skåp och förråd. Vi har vad vi behöver av mat, värme, husrum, klappar och trevligt sällskap men något saknas ändå. 
Det saknas julstämning. Det är samma väder idag som det var på midsommarafton. Kallt, regnigt och blåsigt. Jag är verkligen ingen förespråkare av snö men lite snö skulle sätta fart på julstämningen. Kanske någon liten minusgrad också. Vi har vänner som bor i Dalarna och sänder de vackraste bilder med vintermotiv man kan tänka sig. Som jag minns mina vintrar var det snö och det var lek med pulkor, skridskor och någon gång var det läge att ta fram skidorna för de som sådana hade.
Sen är det kanske också så att man (läs jag) hunnit ledsna på julpynt och glitter långt innan jul eftersom affärer och varuhus drar i gång slutet på oktober.
Jag har kommit med förslag till mannen att det nog är dags att förändra vårt julbord till nästa år. Plocka bort prinskorv och köttbullar som ju äts vid varje högtid och dessutom frekvent under hela året. Att ersätta dessa med annat nytt vore ett kul alternativ som vi ska testa till nästa jul.
Nu blir det lite julmys med gofika för mannen och ungertecknad. Gröten ska avsmakas, kanske lite glögg och tillbehör och kanske lite vin, kex och lite goda ostar. 
Ha en härlig lillejulafton där ute i stugorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar