lördag 7 december 2019

jag minns det som igår.......





Jag har besökt Östtyskland några gånger när det fanns. Så glad jag fått möjligheten.
Här besökte vi släktingar och blev visade och fick lära oss så mycket om landet. 
Så otroligt många fina och glada minnen.


Nu är det en hel del år sedan jag senast träffade dessa då ungdomar. 
Sällan har vi blivit så upp-passade och vänligt bemötta som här i dessa två fina familjer. Mat, sprit, skratt i mängder. Här saknade vi ingenting.


Nu till något helt annat....
nämligen homonymer.......
Nu har vi damm både ute och inne.
Ute är det av den mindre sorten, men ändock. Allt regnande den senaste tiden har placerat en mindre damm (rättare pöl) strax utanför vårt fönster. Här vistas dock inga fåglar eller andra vattendjur eller vattenväxter för den delen. 

Inne är det, per definition, av den större sorten.
Kallas också i folkmun för damm(råttor).
Nu ska det bli ändring på det ena.  Har satt mannen i arbete. Själv får ni gissa vilket damm han är ute efter.


Detta är dock ingen liten damm. Det är Elbe som här rinner genom ÖstBerlin.
Vatten och skog var nog det enda som hade någon färg här i Östtyskland på tiden då det begav sig. Om jag minns rätt var ALLT grått.

Färg eller inte. Nu drar jag mig tillbaka för idag.
Hörs vi i morgon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar