måndag 8 oktober 2012

Härlig individ och underbar mamma

Fran och husse.
Fölungen är Yabadabado här alldeles nyfödd


För ca 10 år sedan läste vi, helt apropå, en annons om några fullblod som var till salu.
Eftersom vi samma dag just sålt ett fullblodssto själv tyckte jag inte, i motsats till min sambo, att det var någon särskilt bra idé att kasta sig i bilen för att titta på dessa hästar.

Sambon övertygade mig, eftersom vi detta år endast hade ett sto som skulle föla och två föl har så mycket mer glädje och nytta av varandra så jag gick med på att åka iväg.
Att annonsen väckte intresse hos min sambo var inte minst för att ett av stona var dräktig efter samme hingst som vårt eget sto. Hingsten var också vår favorithingst .
Fölning var beräknad ungefär samtidigt med vår andra. Så vad kunde gå fel.
Väl framme ser vi en mindre flock med sto som står och trycker i en lerig hage.
Vi bestämde oss för att gissa vilken häst som på pappret fått oss intresserade.
Den lilla fula längst ut på kanten var den jag spontant genast gissade på.
Oh ja, det stämde, den minsta , ” fulaste” och suraste hästen var den som vi kommit för att kika på.

Inget fel på hästarna alls men man längtade ju inte precis efter att köpa en häst som man ser lerig, smutsig, lite långhårig och med öronen strukna bakåt.

Utgången var given, köpet blev av och hästen bytte ägare och fick åka med oss hem.
Båda våra ston fölade med 14 dagars mellanrum och båda fick hingstföl.

Så mycket glädje vi haft av detta sto. Visst, hon är väl lite speciell men en underbar häst.
Hon har lämnat så fina och duktiga tävlingshästar.
För att nämna några, Fragancia och Ybadabado som båda tjänat ca 160 ooo:- vardera och Cross a Lot som tjänat över en halv miljon.

Inte illa!

Här hemma går nu ännu en trevlig och lovande unghäst som snart skall sättas i träning.
Våra förhoppningar och drömmar är stora och vi längtar till dagen då vi ser henne på tävlingsbanan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar