torsdag 1 november 2012

spöken, gås och farsdag


Redan November.
Jovisst, vädret talar ju sitt tydliga språk. Idag är det så kallt och blåsigt att jag på allvar funderar på det där med vantar. Vantar kanske inte vore så dumt att ta med när jag åker hemifrån på morgonen. Eller kanske rent av halsduk, varför inte slå till med mössa på en gång.
Fast vad skall jag då ta till när vintern biter i kinden?

November är ingen hoppfull månad om man är en gås.
Gåsens tid är räknad kan man säga.
Mårtensafton stundar då det enligt tradition serveras gås med  mer eller mindre tilltalande tillbehör.
Svartsoppan är ingen favorit i vår familj så det bjuds ingen sådan i år heller. Det blir brysselkål, rödkål och gelè som blir tillbehören.
Naturligtvis avslutas middagen med skånsk äppelkaka med vaniljsås. Ett måste.

Nåja det blir inte förrän lite längre fram i månaden.

Här har barnen haft lov denna vecka och det har märkts. Små klungor av barn spatserar runt på gator och torg och ringer på dörrar lite varstans med frågan "Bus eller Godis"
Alla utklädda till hemska spöken.

Själv skall jag rusa iväg till ännu en studiecirkel.
Jag gillar verkligen det här med cirklar, både att delta och handleda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar