onsdag 27 juli 2016

Mellan Sankt Olof och Brösarp


Resan med ånglokståget startade i Sankt Olof och skulle ta oss tur och retur till Brösarp. Fullt av gamla reseminne sköljde över oss, det var ju trots allt denna typ av tåg som gällde på vår tid.



Stationshuset i Sankt Olof är en vacker byggnad som så väl känns igen. Ett typiskt stationshus, i vart fall här i vår omnejd.


Naturligtvis var ju mannen med på denna nostalgitrip.


På perrongen hälsades vi välkomna av konduktören, även han tidsenligt klädd



Så var det dags att ta plats i restaurangvagnen. här var det vackert dukat och bordsplacerat så det var bara att sätta sig på anvisad plats.



De passagerare som inte skulle till restaurangvagnen, som ju var förbeställt, fick gå ombord så snart tåget kom till perrongen. Vi andra fick vänta en stund medan personalen dukade om efter tidigare gäster.




Precis som på den tiden då det begav sig kom konduktören och ville se och klippa våra biljetter. Allt enligt 1956 års ordning.



 Förrätten var en ljuvlig laxmousse till denna ett glas vin (eller annan valfri dryck)


Huvudrätten som bestod av slottsstek med tillbehör serverades i karotter på varje bord.


 Såsen, len och god med mycket grädde



Slottssteken mör och vällagad. Smakade gammaldags. God.
Vin eller annan valfri dryck serverades till.



Efter ca en timma var vi framme i Brösarp där det var ett kortare uppehåll på ca tjugo minuter


De som inte åkt i restaurangvagnen kunde här köpa sig en fika i kafé Ångloket


Snart var det dags att åka ta plats i tåget för att åka tillbaka till Sankt Olof och slutstationen.



nu var det dags för dessert, pannacotta med äppelrisp, och kaffe eller te.
Det var här och nu jag begick mitt misstag för dagen.... jag åt även mannens dessert! Det skulle jag inte gjort. Nu blev jag på tok för mätt, nästan lite illamående. Att jag aldrig lär mig.

Så gick färden tillbaka till Sankt Olof och vi har haft en fin och trevlig dag.
Det blir soffhäng resten av kvällen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar