måndag 5 februari 2018



Som vanligt på mådagar är det historiedags, så även denna måndag.
Med denna historia tänker jag speciellt på EN person, men ni andra kan ju också njuta av den



Ni har kommit till supporten, hur kan jag hjälpa er?
- Jag har problem med mitt text program.
- Ok, vilken typ av problem?
- Jag satt och skrev och plötsligt försvann allt på skärmen.
- Det försvann?
- Ja ,det försvann.
- Ok, det låter knivigt, vad ser du på skärmen nu?
- Ingenting.
- Ingenting?
- Den är tom. Den tar inte emot någonting när jag skriver.
- Befinner du dig fortfarande i textprogrammet eller lämnade du det?
- Hur vet jag det ?
- Kan du se c-promten på skärmen?
- Vad är en c-promt ?
- Okej, strunta i det. Kan du flytta muspekaren på skärmen?
- Det finns ingen muspekare.Jag sa ju att den inte tar emot någonting jag skriver.
- Har din monitor en på-indikator?
- Vad är en monitor?
- Det är den där saken som ser ut som en TV. Har den en liten lampa som talar om när den är på?
- Inte vad jag ser.
- Nähä, titta då på baksidan av monitorn och leta reda på stället där
sladden för strömförsörjningen går in. Kan du se det?
- Ja, jag tror det.
- Bra. Följ nu sladden till kontakten och berätta för mig om den är ansluten till vägguttaget.
- Ja,det är den.
- När du var bakom monitorn, såg du då om det var två kablar anslutna till baksidan eller bara en?
- Nej.
- Får jag be dig titta där bakom igen och leta reda på den andra kabeln?
- Okej, här är den.
- Vill du vara snäll och följa den och tala om för mig om den sitter
ordentligt ansluten till din dator.
- Jag når inte.
- Okej, kan du se om den är det?
- Nej.
- Inte ens om ställer dig på knä och lutar dig fram ordentligt?
- Att jag inte kan se beror inte på att jag har fel vinkel utan på
att det är mörkt.
- Mörkt?
- Ja det är strömavbrott!
- STRÖMAVBROTT!!! Ni har alltså ingen ström?
- Nä! det var ju det jag sa!
- Ok, har du alla lådor kvar till din dator?
- Ja.
- Bra, packa ihop hela datorn och så går du tillbaka till affären och lämnar tillbaks datorn.
- Varför det, är det något fel på datorn?
- Nej! Men ni är för dum för att äga en...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar