torsdag 9 januari 2014

Det var en gång för länge länge sen.........





Ni kanske inte tror mig men TV har faktiskt inte alltid funnits. Nä minsann det fanns en tid då vi fick låta oss roas av radio.


Den första riktiga TV-sändningen i Sverige skedda år 1956, det var visst i september månad har jag läst någonstans.
Jag tror det första program som sändes hette " en skål för televisionen" och programledare var en man vid namn Lennart Hyland. 
Kanske obekant för många men också välkänd av många.

Tagit från mitt eget minne har jag en bild av att det i televisionens start bara sändes program någon timma per kväll. Ingen sändning på onsdagar. Endast en kanal. Allt i svart/vitt.
Att det var omåttligt spännande behöver jag väl inte beskriva. Tror vi tittade även på testbilden. Som för övrigt såg ut som bilden visar.

Första sändningen i färg kom 1967.
År 1969 fick vi ytterligare en kanal, TV2

Många trodde att television bara var en fluga som snart skulle dö ut och försvinna från marknaden. Ungefär som man spådde om datorer för inte alls så länge sedan.

Att det inte blev så vet vi ju.
Många är vi som gjort oss beroende av televisionen. (även datorn för den delen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar