fredag 10 juli 2015

gör om och gör rätt......



För att fira den stundande semestern tänkte jag baka en kaka och överraska min hårt arbetande son och svärdotter med idag när de ska gå på semester.
En butterkaka kanske??.....
Det uppskattas nog.
Men nu hade jag redan en del inbokat till just denna dag.
Därför bad jag mannen att ställa väckarklockan och väcka mig 05.00
Jo, ni läste rätt. 05.00!!!
Jag måste kanske erkänna att när mannen ropade att det var dags att kliva upp for en hel del tankar genom huvudet.
De visste ju inget om min s.k överraskning. Då skulle de ju inte heller bli besvikna om ingen kaka dök upp. Så jag kunde ju vända mig om och somna om. Ingen skulle ju få veta något:
Men, nää det duger inte. Bestämt är bestämt, även om det bara är med mig själv.
Upp!!!
Ut en snabb runda med hundarna.
Mat till hundarna.
Vaska sömnen ur ögonen och tvätta händerna.
Jag var nu redo att skrida till verket!

Att baka jäsdegar tar ju som bekant en stund innan man får njuta av resultatet.
Nåja, två vackra, ljuvligt doftande butterkakor var nu klara att lämna ugnen.

Först ut var den största, vackraste och den utan russin. Den till min son och svärdotter.


Då händer det. Det som INTE får hända.
 Det som ALDRIG tidigare hänt......
JAG TAPPAR HELA KAKA UPP OCH NER PÅ KÖKSMATTAN!!!!!!!

Hur jag kände mig då när jag låg på knä och skrapade upp förödelsen går inte att beskriva. Tänker inte ens försöka.



Ändrade planer!
Mannen fick köra iväg med den andra butterkakan, den med russin, som de inte gillar.
Själv fick jag sätta mig i bilen och fara in till affären för att köpa hem nya ingredienser.



Det var bara att göra om och göra rätt.

Kära svärdotter. Imorgon kommer ny kaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar