tisdag 12 maj 2015

Babyboom


Visst tusan blev jag överraskad när mannen ringde upp mig igår när jag var iväg på min picknick.
Eftersom jag inte var hemma på hela dagen var det hans uppgift att se till alla djuren och att ge mat och vatten till desamma
I ett av hönshusen möttes han av en överraskning.
Under natten hade det kläckts kycklingar.
Det är inte helt lätt att räkna dem när de surrar runt mamma hela tiden och man inte vet vilka som är räknade och vilka som inte är.

Vi tror dock att det är nio till antalet

Lite blyga och försiktiga tog de skydd under mammas varma vingar eller som den här gynnaren, upp på hennes rygg.



När faran bedömdes som över gick det bra att försiktigt kika fram
Om syskonen vågar så kan det väl inte vara allt för farligt


Att hålla sig nära mamma är viktigt för en liten kyckling.
Liten är rätta ordet i sammanhanget. 
Mamma är också en viktig värmekälla och hon ger skydd för regn och vind.
Kycklingarna har ännu inga fjädrar utan bara tunt dun som inte skyddar nämnvärt.


Mamman håller också ett vakande öga för att försöka förhindra angrepp från rovfåglar och andra djur som tycker att en kyckling passar på deras meny.

Än är de små, mycket små och vikten är nästan obefintlig.
Men jag lovar att de växer och ökar i vikt så snabbt att det är ofattbart.

Nu känns det för oss som att det är sommar.
Sommar för oss är det när kycklingarna kommer och nya liv ser dagens ljus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar