onsdag 21 december 2016

vi går mot ljusare tider


Vi skriver 21 december idag. Vi går mot ljusare tider. Det vänder nu. Svårt att känna så idag. Det är helgrått, en bister vind sveper runt husknuten och så här dags på dagen (14.00) är ännu gatubelysningen tänd.
Här ute på landet är årstidernas skiftningar mer tydliga och markanta än inne i stan.
Det känns ganska ogästvänligt där ute så det gör väl inget att jag har en hel del att styra och ställa med här inne i värmen.

Har hunnit med att fara en runda till mataffären tidigt i morse efter den obligatoriska hundpromenaden. Går inte att skippa den, hundarna håller koll och vet att det är dags när morgon teet är uppdrucket.



Den sill jag stekte när jag kom hem har nu hamnat i en god ättikslag, så check på den.

Lite senare idag blir det väl något bak och just nu står det en gryta med grisknorr på spisen som efter kokning ska få ligga i gelé. Nu är det kanske så att du som läser detta tycker det låter snuskigt......men det tycker inte vi. Tvärtom vi gillar detta. Om det blir några över blir det en glad överraskning till hundarna.


När jag tittar ut genom fönstret ser jag att även hönsen har gett upp. De har gått tillbaka in och sitter förmodligen nu på sina pinna och slumrar lite.
Det enda som är kvar ute är en gammal hundmatta som glömts kvar på sträcket. Nåja den får väl hänga kvar.  Hur som helst så blir det nu lite lite ljusare för varje dag, i morgon har visst dagen blivit 1 minut längre......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar