fredag 27 maj 2022

klämdag




Efter en sömnmässigt svag och nästan usel natt klev jag ur sängen strax innan klockan sex. Tidigt, ja men lika bra som att ligga och snurra runt. 
Vädret utanför gör mig inte på så värst bra humör. Regn och blåst. Dock visar sig solen men det är nog bara för att inge falska förhoppningar.

Det är en så kallad klämdag idag. En dag mellan två helgdagar. Ja, det är väl en del som har nytta och glädje av det också. För oss pensionärer är det klämdagar alltid.

I vår trädgård står denna långa smala, ja rent av lite magra blomma.


En lilja tror jag visst att det är.
Den är just nu i begrepp att slå ut sina små skira ljust blå blommor.
Tunn och mager må den va men lååång är den. Ser ut att bli längre för varje år. Får väl se vart det slutar. Kanske växer den till himlen.
Just nu hade det nog varit en bättre idé att ha näckrosor i trädgården. Stundtals svämmer både blomkrukor och gräsmatta över. Undrar hur många växter som kommer överleva?

Igår firade vi mannen på ett mycket enkelt och stilla vis. Lite middag, ett glas rött och gokaka till kaffet. Jo, det var det hela.
idag är som bekant en annan dag och det blir det spelkväll med grannparet. Vinna vill jag ju, men vi får väl se hur det går.

Denna fredag känns som en lördag eller söndag eller tisdag vet inte riktigt hur det känns. Har liksom tappat kontrollen. Förr kunde jag hur lätt som helst hålla koll på villken dag det var och vilken helg som var eller närmade sig. Svårare nu.
Förr kunde jag äta nästan hur mycket kakor och sötsaker som helst. Inte nu.
För kunde jag äta en stor portion av middagsmaten och så ta en portion till. Inte nu.
Förr kunde jag hinna med båda att tvätta, handla, laga mat och ta mitt vanliga arbetspass. Inte nu.
Förr kunde jag njuta av en lång dag på stan. Inte nu.
Jag säger bara " Allting var lättare förr.....jag med"





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar