måndag 7 januari 2013

när man får leta länge i minnet



Så förvånad jag blev idag när en flyktig bekant frågade mig efter en häst jag ägt en gång.

Hmm nu fick jag allt leta i minnet för att försöka hitta hästen. Namnet mindes jag ju nu när hon sa det, men hästen hade jag glömt. 
Förlåt mig hästen Jenka, där du finns i din hästhimmel. För inte finns du i jordelivet. Då skulle du varit strax över 40 år gammal!!!

När jag piskat upp mitt minne och letat noga i den mänskliga hårddisken fan jag så småningom spår.

Jag fann då att hästen, Jenka alltså, var ett halvblodssto som mycket riktigt var född hos oss. Tror kanske att mamman hette Jytte eller möjligen Dockan.
Enligt mina gamla noteringar såldes hon i tidig ålder, innan inridning till en familj i Halmstads trakten om jag nu minns rätt.

Mycket mer än så kunde jag inte berätta om henne.

Nu tror jag ju inte att Jenka liknade en gunghäst, men något foto på henne finns inte. Inte hos mig i varje fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar