fredag 14 oktober 2016

det var en gång........


Mitt intresse för djur har väl alltid varit stort. Kanske störst för hundar, hästar och katter  dock utan rangordning.

Hundar har jag haft sen jag vet inte. Hela livet har jag på något vis levt med och bland hundar.
Som barn hade vi jakthund i huset, Tax om ni nu kallar det för hund. Men jag vet, taxen är en stor hund i en liten kropp. Här finns mod men den har också dålig insikt om hur liten den är.

Sen kom en period, lång lång period som nästan enbart handlade om schäfer. En aktiv period med bruksprov, utställning och uppfödning.

under utställningsperioden uppstod en stark förälskelse för vinthundsgruppen och främst för Saluki. Bilden ovan är på en av mina fyra Saluki.
Bilden är från 1972, alltså för 44 år sedan och hunden på bilden heter inte mindre än
Ben Huris Pascha el Faruk.
Pascha var en urtrevlig jycke som gjorde nästan allting rätt hemmavid och på lydnadsbanan men när det så kom till utställning fick denna vackra hund 
( för han var faktiskt vacker det uttryckte flera domare) inte många priser. Ofta med motivering, och jag citerar ett utställningprotokoll, " en vacker hanhund som tyvärr inte uppför sig som det anstår en Saluki". Vad var då fel, jo han viftade på svansen, sprang frimodigt fram till alla han mötte och brydde sig inte ett dugg om att det i rasbeskrivningen stod något om " något reserverad mot främlingar".

Nåja jag älskade mina Saluki men avstod från uppfödning då jag nog hellre ville ha lite mer frimodiga raser att arbeta med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar