tisdag 11 oktober 2016

vi hyllar äpplet


Äpplemustens dag är visst idag:
Ja, tänk så mycket frukt som går till spillo och bara ligger i trädgårdarna och ruttnar bort. Visst, en hel del blir mat och fåglar och andra smådjur men vi skulle kunna ta tillvaro betydligt mer av vad naturen ger, både odlat och vilt.
Själv har vi både äpple, päron och körsbär som går förlorade just för att de för falla till marken och där bli otjänliga som människoföda.
Skärpning!!
Jag minns att när jag var ung samlade vi frukt och körde den till musteri ( sövde) och fick den mest ljuvliga äpplemust som vi sen under hela vintern kunde njuta av. På julen tog vi fram några flaskor must och drömde oss tillbaka både till den gångna och kommande sommaren.

Tyvärr har jag ingen must hemma idag att njuta av.
Hade nog smakat bra när jag snart ska ta mig en välbehövlig ( i mitt tycke) vila i soffhörnet efter en lång förmiddag med halvårsmöte på medborgarhuset i Eslöv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar