tisdag 19 februari 2019

knäckebröd, raketost och gamla minnen



Jag tror att allt har sin egen dag nu förtiden. Jag tänker inte räkna upp alla jag känner till, det skulle bli allt för tråkigt både för er för mig själv. Nöjer mig med att konstatera att idag är det knäckebrödets dag. Knäckebröd är ett välkänt livsmedel i min familj. Äter själv knäcke varje dag, då helst till frukost.

Raketosten då? Jo raketost är en nostalgi symbol utan motstycke för många i min generation. Raketosten var en smältost i ett papprör som sköts upp ur förpackningen och skars av med ett vidhängande snöre. Raketosten fanns under åren 1947-1979 har jag läst mig till. Men som jag minns raketosten... Nu finns den i ny upp-poppad version. Osten är av mjukostkaraktär och saknar snöret. Smaken känns den samma men inte förpackningen.



Raketosten har idag fått förgylla min knäckemacka till frukosten. Smakade bra.

Så till det där med gamla minnen.
Då får det bli den här bilden från detta datum men året var 2013. 
Det är Tuppen "långa benet", en av mina favorittuppar. Tam, mjuk och vänlig. En snäll tupp med andra ord. Tyvärr blev han och hans bror mat åt räven och möjligen dennes ungar. Kanske just därför att han var snäll och orädd. Van vid hundar och fruktade inget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar