torsdag 25 juli 2019

vinterskafferiet börjar fyllas på





Det är stekhett och solen gassar som aldrig den. Men där ute förbereder sig naturen för vintern. Framför allt småfåglarnas skafferi börjar fyllas. Rönnbär är en del av dessa fåglars vintermat. Rönnbären lär vara fulla av C-vitaminer och en massa mineraler och andra nyttoämnen som också väl lämpar sig för människor. 
 Kunde bara inte låta bli att ta några bilder idag när jag var ute med hunden.


Det är ganska vackert och grönt i vårt närområde och det uppskattas verkligen. Här finns träd och buskar av de mest skilda slag. De flesta har jag ingen aning om vad de heter. Jag är ju som bekant ingen "grön" människa.


Men att rönnbären är vackra vet jag. Vet också att skrönan säger att vid mycket rönnbär väntas en sträng vinter. Om detta påstående är sant eller falskt vet jag inte.


Förutom alla vackra träd, buskar och gräsmattor finns det också minst fem dammar i området, med eller utan fåglar. Näckroserna i denna damm tycks ha tagit över i år. I dammarna simmar både änder, gäss, sothönor och några andra jag inte vet namnet på.
Nä, det får räcka nu med naturlektionen.
Gå själv ut och kolla vad som finns i just ditt närområde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar