måndag 5 oktober 2015

dagens middag


På matsedeln idag stod det älggryta ( eller kanske var det viltgryta). Det var ganska länge sedan vi åt någon vilträtt här hemma. Det har varit sparsamt med vilt i frysen om man så säger. Men gott smakade det.

Nu är jag ganska säker på att det inte är älgen som pryder bilden som fått sätta livet till för att utspisa oss. Ovanstående älg är född någon gång på 50-talet så jag tror den långt tidigare gått hädan. Den hade dessutom sin hemvist i en djurpark, Skånes djurpark i Höör om jag minns rätt.
Det jag minns om älgen på bild är att den, just den samme älgen, fullkomligt skrämde mig näst intill till döds. 
Långt efter min första kontakt med djuret vägrade jag att gå nära den inhägnad där djuret med käppar i ansiktet bodde.

Så kan det vara med minnen från ens barndom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar