torsdag 4 februari 2016

med våren kommer föl






Fölsäsongen är här. Redan föl av årsmodell 2016 här, kanske främst på fullblods/galoppsidan men ändå.
Någon fullblodshingst har vi inte haft men väl några godkända hingstar på ponnysidan. 
En av dessa var Breccles Minstrel Boy RW 45. med totalt 121 avkommor. Importerad från Storbritannien. Det är länge sedan nu, han föddes 1974,  men jag minns....... Det var en trevlig häst med bra psyke och bra ridegenskaper.  Snygg, med en del placeringar på visningar.
Hemma fungerade han som ridponny åt barnen mellan betäckningarna. 


En av hans största beundrare var Carina, en av våra två hästskötare.

Var det här mitt intresse för avel och uppfödning föddes? Nä, jag tror inte det. Snarare var det genom goda vänner som hade stuteri och tävlingshästar. Här fick jag bland annat hjälpa till med både inridning och inkörning.  Att arbeta med och hingstar var en annan erfarenhet.  Kunskap och erfarenhet jag haft stor nytta av i mitt hästliv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar