fredag 24 november 2017

exklusivt - inte tillgängligt för alla




Vi har alla olika referenser om vad exklusivt och unikt kan vara. För en del kan det vara exklusivt att få vakna på ett lyxigt hotell i ett soldränkt land, långt från hemmets vardag. Troligt är dock att den som vaknar där varje dag gärna tog en tur till kalla norden.
Äta god mat på hotell och restaurang är också exklusivt. Även goda rätter blir man trött på och då hägrar husmanskosten.
Har bott en del på hotell genom åren men ganska snart tog charmen slut och att få sova hemma tedde sig som lyx.
Bestiga berg och höga höjder så som Kebenekajse, Mount Everest eller Zimmers backe i Skurup lockar en del, medans jag skulle ge en slant bara för att få slippa.
Exklusivt och lyxigt är så vitt olika för oss. Att äga en egen häst längtar många efter. Så har även jag gjort. Numera händer det att jag kan tänka mig ett liv utan egna hästar. Älskar inte hästar mindre för den saken.
Vad det är som är det mest exklusiva går nog inte att svara på.
Men för mig är det att få vakna i ett fritt land, vara frisk och ha mat för dagen och tak över huvudet. Viktigast är familj och att kunna ha goa vänner, vad behövs väl mer.
Tyvärr är detta inte tillgägligt för alla.


För en stads katt och innekatt kan det vara exklusivt och lyxigt att som våran katt Ingalill jaga från ett högt tak eller mycket nära bekanta sig med en liten husmus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar