torsdag 24 januari 2019

sånt jag inte minns



Dags för renbäddning idag. En procedur som jag gör med mycket nogranna intervaller.
Egentligen skulle det göras i morgon, fredag men valde att ta tag i det redan denna dag. Har liksom annat för mig ganska tidigt imorgon.

När jag nu står där inför uppgiften kom jag att tänka på något som jag aldrig gjort, upplevt eller har någon erfarenhet av. Nämligen "Vändbäddning".
Inget jag hört från min barndom ens, men vän till mig berättade att det gjordes i hennes föräldrahem.

Det gick helt enkelt ut på att för att spara på både lakan och arbete så vändbäddade man.
Sängkläderna togs ur sängen vädrades och sen bytte underlakan och överlakan plats. På den tiden fanns inte påslakan utan man använde, oftast snyggt smyckade, överlakan.
Tänk, man lär sig något nytt varje dag. Eller som en f.d arbetskollega skulle sagt " nu har jag inte levat förgäves denna dag heller"

Ha en bra dag ni alla. Renbädda om ni vill och vändbädda om det känns ok.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar