söndag 2 juli 2023

vi hyllar rosen



Rosens dag idag. Det får jag fira med en bild från våra rosor utanför köksfönstret på Ingatorp. Vackra. Här har vi inga rosor men jag skulle nog kunna tänka mig några klängroser faktiskt. Kanske jag skaffar några till hösten.

Vädret skiftar ordentligt idag, sol, regn men mest av allt blåst. Ordentliga vindar sveper förbi husknuten. 

Tävlingarna igår är väl inget att skriva hem om. Det blev en blygsam placering i det slagna fältet. Inga danska kronor med hem inte. Men, man får ju va nöjd ändå. Viktigast att hästen mår prima idag, vilket verkar va fallet.

Det finns för mig ett ord som lite mer än andra både kan skrämma och fascinera. Ordet är ELD. Hur illa vore det inte om inte elden fanns. Den ger oss värme, möjlig att tillaga mat, den lyser upp och den har används för att kommunicera med andra, röksignaler. Ingen rök utan eld alltså.
Elden kan också skrämma och göra stor skada. Elden kan rasera både boende och , ja till och med liv.  Men efter svåra eldsvådor kan det komma fram något bra. Det sägs ju att skogen måste få en skogsbrand för att föryngra både växt och djurlivet. Låter ju grymt men så är det säkert.
Att framkalla eld har i alla tider setts som nödvändigt för överlevnad.
Eld står för temperament, iver, hänförelse och intensitet.

Nog om detta. Nu blir det några sidor i min bok. Plättar med lite sylt därtill så är eftrmiddagen räddad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar