måndag 20 april 2015

vi hyllar socker, vatten, ättika och lite karamellfärg




jaha så var det tid igen. Ny temadag. POLKAGRISENS dag
Nåja det kan jag väl stå ut med. Jag gillar ju polkagrisar. 
Vad vore Gränna utan sina polkagrisar. Jag bara undrar. 
Hela stan är bara en enda stor polkagris.

Funderar nog mer över hur namnet uppkommit??? Polkagris!!!!
Den måste nog kommit från dansen polka och gris från sötsak eller godis.
För mig är polkagris förknippat med jul. En typisk julkaramell.
Som sagt....polkagrisen har sin vagga i Gränna det vet nog de flesta. Men se, för några få år sen öppnades faktiskt det första polkagriskokeriet utanför Gränna. Vardå? Jo naturligt vis i Stockholm I gamla stan.

Jag kommer att fira dagen på mitt sätt. Med en stor kopp polkagris te. Om du inte smakat kan jag rekommendera. Riktigt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar