lördag 12 augusti 2017

veteranernas veteraner



För ungefär dryga 30 år sedan var vi och kollade på veterantaktor utställning någonstans på den Skånska landsbygden. Jag vet inte mycket om traktorer, eller ens något men man och barn gillade dessa fordon. Själv var vi ägare till en raritet, en BM 10 årsmodell 1949. Eftersom traktorn och jag var lika gamla är väl också jag att betrakta som veteran. Vad det är för märke eller årgång på traktorerna på bilden har jag däremot ingen aning om.



Det fanns allt, både stort och smått och traktorer för olika ändamål kan jag tänka mig.




Några hade inte ens gummihjul utan fick åka omkring på järnhjul. Hytt var det visst inte frågan om. Säkerheten kom inte i första hand.


Undrar om traktor på järnhjul var bra på åkern?? Ja, vad vet jag. 


Här på bilden ett "fint och välvårdat" exemplar av någon raritet som skapade klungar av beundrar emellanåt. Kanske var det en BM.



Detta vet jag att det är en John Deer, det har barnen lärt mig. Tror märket var en av favoriterna hos barnen när de var små.


Gammal, rostig och med slitna däck men har säkert varit med om en hel del.


Nu är jag ute på "farligt vatten" men denna blå kan vara en Volvo. Jag gissar och försöker minnas vad barnen pratade om på tiden då det begav sig.

John Deer i alls sin glans

Än idag finns ett visst intresse av traktorer och jordbruksredskap hos mina barn men mest är det ju motorer och snabba bilar som gäller nu.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar