tisdag 21 december 2021

det går mot jul.....

Jag fortsätter min vandring mot jul.
Förbereder i den takt jag orkar och gitter. 
Denna dag har jag stekt och lagt in sill i ättika. Ett måste på julbordet för mannen. Jag gillar också men tror att det i stort sett bara blir vi som äter av den i vår lilla julgrupp.



Det kanske blir någon smakbit redan ikväll. Vem vet.

Rullsyltan står på spisen och ska småkoka någon timma


Rullsylta kan jag väl också tycka hör vårt julbord till.

En annan sak jag gärna har till julen, även om det inte är ätbart, är julhyacinter.
Nu vet jag att alla inte tål den starka doften av dessa blommor men jag tycker det doftar så fantastiskt gott. Men, redan idag fick jag slänga flera stycken som antingen blommat klart eller som faktiskt inte blommat alls utan torkat bort. Kanske ett handhavande fel eller så sämre kvalite på löken. Vad vet jag.


Dagen har varit aningen kall här hos oss med ca -4 grader. Inte så mycket men för oss ovana räcker det till. Kanske skulle man haft lite egen ved att hugga, då blir man ju varm två gånger.
Fast, kanske ingen idé om man ändå inte har någon kamin.

Kallt eller inte....men
nu vänder det. Det är dags vintersolståndet Idag  15.59, om man ska va exakt vänder det och det går mot ljusare tider. Bara en sån sak är värd att firas.

Mannen och jag ska fira med en kopp varm choklad och ett wienerbröd, kanske blir det någon småkaka också.

Imorgon återkommer jag.

1 kommentar:

  1. Bra ni håller igen
    Bare ett wienerbröd och någon kaka till det😂
    Martin

    SvaraRadera