torsdag 23 december 2021

lille julafton

Lille julafton!
Kanske den mest betydelsefulla av alla juldagarna när jag växte upp.
Då träffades vi, åt gott och hade det trevligt. Alla hade sin uppgifter, och vissa rätter fick aldrig saknas på julbordet. Min bror och jag skulle alltid ha julalladåb, ett måste för oss. Mor skulle alltid ha lutfisk.
Min bror malde julsenapen de flesta julaftnar. Senapen maldes i järngryta med kanonkula, så skulle det vara.
Annat som alltid skulle finnas var sillsallat, ål, hemlagad leverkorv och leverpastej, hemlagad pressylta. Rökt korv och rostbiff med tillbehör skulle det också vara, och så så klart mandelmusslor med grädde och sylt.

Nåja, det var då och nu är nu.
Det blir ett mycket mer minimalistiskt julbord numera. Men man kan ju bara äta sig mätt.

Här fortsätter förberedelserna......


Skinkan är griljerad och klar. Även provsmakad av mannen som gav ok.

Jansson görs också idag.....



Bara att värma på imorgon. Det får gå bra.

Tomtegröten är klar för att bli till ris a la malta imorgon



Ingen jul utan ris a la malta enligt mig.

Ja, sen blir det nog inte så värst mycket mer av det hemlagade detta år.
Jag är ändå säker på att ingen behöver gå från bordet hungrig.

Utanför vårt fönster dalar just nu stora vackra snöflingor ner. Ska det bli en vit jul även här i Skåne? Hoppas. Det är så stämningsfullt att kunna sitta här inne i värmen och titta ut. Inte många människor ute i vårt bostadsområde nu. De flesta är nog inne och julstökar just nu.
Själv ska jag snart hålla kväll och bara njuta.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar