fredag 15 april 2022

långfredag


Jaha, så var det långfredag!
Jag som inte hunnit med att varken städa ordentligt eller påskpynta. Ändå är jag pensionär med gott om tid för pyssel. Usch, det känns lite tråkigt nu.
Lika tråkigt som att i år 1900:s upplaga av svenska akademins ordlista togs alla ord, förutom ett,  med begynnelsebokstav Q bort. Så kallade dekorotiva stavningar som qvartett och qvitter med flera skulle nu ersättas med K. Kvar med inledande Q var bara Q-tecknet........
Detta är väl att betrakta som värdelöst vetande.

Tillbaka till påsken då......
Jo, idag blir det ett (kanske två) sista inköp.
Sen lite mer städning och pyntningen måste ses över och förbättras.
Lite förberedelser inför morgondagen, när barn med familjer äntligen kommer över och äter lite. Ska bli så roligt.

Långfredag ja, förrut när man (läs jag) var yngre/ung var långfredagen låååång. Inget att göra, affärer stängda, ingen biograf och ingen dagstidning. Numera rullar allt på som vanligt. Kanske lite synd ibland.

Hunden vi passat har nu åkt hem så vi är en familjemedlem mindre igen.
Katten jublar men för oss, mannen och mig, märks ingen större skillnad. Hunden var lättsam, snäll, lydig och enkel att hantera.

i helgen är det visst kosläpp runt om i landet. Brukar va trevligt att beskåda. I år blir det inget sådant för vår del. Ingen konstrunda heller, som ju också kan va trevligt. Ett sätt att fira vårens ankomst.

Nu ska jag väcka mannen till denna lite gråa och regniga långfredag.


Till er alla därute önskar jag en fin och härlig påsk med eller utan kosläpp och konstsrunda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar