onsdag 30 juli 2014

en levande tradition





Nä, idag är det inte riktigt som de andra dagarna denna sommar.


Vi har REGN. 
Det är inte mycket. Nädå, inte alls. Några enstaka droppar bara så mycket att det ger lite lite fläckar på trädgårdsplattorna.
 
Hundarna ligger kvar där ute på uteplatsen och vill inte gå in. Då ska vi komma ihåg att en av hundarna verkligen inte är en älskare av vatten.
Tror bestämt att Agnes, en av våra kattor, också föredrar att ligga kvar ute och njuta av den behagliga värmen. Senast jag kikade ut låg hon i stolen där ute och sov.

Själv håller jag mig inne idag. Inte för att jag har något emot vädret utan för att jag bakar idag.

Mannen är iväg och tränar med hästarna så det blir fika med nygräddade bullar när han återkommer till hemmet.

Kanske en liten tur till något trrevligt semestermål senare i eftermiddag. inte långt bort, vi har så mycket vackert och trevligt att njuta av här på Österlen/Söderslätt så vi behöver inte resa långt.

Förra veckan stack vi en tur till ystad för att kika på, eller rättare lyssna till lurblåsaren där.

Varje kväll året runt blåser tornväktaren där i sin Lur. Från S:ta Marias kyrktorn, mitt i Lund, blåser tornväktaren varje kväll en gång i kvarten från alla fyra vädersträcken

Lurblåsningen signalerade att allt var bra i Ystaden. 
Hördes ingen tutning var det fara å färde.


Som enda plats i Sverige finns denna tradition kvar.
Lurblåsning har innehafts av samma familj sen urminnestider. En tradition som går i arv.



Detta är väl ingen bild man kan vinna något pris för, den är tagen genom ett fönster med mobilkamera. får duga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar