onsdag 2 juli 2014

Hörby Marknad ......... ett säkert sommartecken



                  Marknaden börjar som alltid med ett besök på vårt favoritcafé
                                   Så här ser min favorit fika ut




 Detta är Annas favoritfika

Så har då årets (läs sommarens) stora marknader inletts. Först ut, som vanligt, är det Hörbys tur att under två dagar stå värd för knallarnas lämmeltåg till Skåne. 

Nu säger jag inte det med någon ironi för jag gillar verkligen marknader och allt vad det står för. Jag beundrar också dessa knallar som i ur och skur packar sina varor upp och ner. Aldrig sinande argument varför just deras produkt är en gåva till mänskligheten.

Här finns allt.......korvar, ostar, sylt och marmelader. Bröd i storpack och så marknadskarameller i minst vart fjärde marknadsstånd. Det finns något för alla......klänningar, tofflor, väskor och plånböcker. Så finns det så kallade säkra marknadskort som vaxdukar, bigaråer, plastpåsar och korgar i alla former.

Husdjuren har också sitt på marknaden det finns hundleksaker, vitaminer, koppel, selar och illaluktande hundben.
Ungefär samma utbud för katten men den får ha lite torkad fisk i stället för ben.

Till hästen får det bli träns, ryktdon och hästgodis.
Denna marknad erbjöd även ett armband (hovband) för att ge hästen bättre energier.
Samma armband används på människor för att bota migrän och undanröja snarkningar. Bevisat effektfulla!!

För barn och kanske även för ungdomar i yngre ålder finns Tivoli med åkattraktioner, karuseller och spunnet socker.

När du blir hungrig finns det mesta. Sillmacka, Kebab, Tai-mat, Pizza, hamburgare, korv och mycket mycket annat.
Dock ingen billig fika om du frågar mig.


En marknad utan en "Dansk" är inte värt namnet för min del. 
To die for


Väl hemma blev det nyrökt makrill med tillbehör som fick bli kvällsmat denna dag. En underbar avslutning på en bra dag. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar