fredag 29 september 2023

karriär

Vi närmar oss helgen, eller ja vi är väl redan där. Fredagen får väl räkknas som helg, i vart fall för de flesta. För oss pensionärer gär det naturligtvis ingen större skillnad.

Igår blev jag klar med detta pussel......


det var ett vackert pussel när det stod klart. Men, bitvis var det aningen klurigt att lägga, inte minst då det fattades två kantbitar. Då blev det genast svårare att hitta rätt.

Har pratat i telefon idag med en av mina väninnor. Så bara så där kom vi att prata om karriärer. 
Våra tankar gick till vilket jobb som möjligen skulle passa till någon som är raka motsatsen till oss. Vi har jobbat  inom samma yrke och suttit i en del samma styrelser så vi känner varandra väl. Ett monotont arbete vid ett löpande band (om det nu finns sådana kvar) kom vi fram till inte skulle passa oss.
Mötet med människor har gett så mycket. Jo, bättre lön och bättre arbetstider kunde förhöja det lite.
Jag tror att vårt yrkesval har gett oss väldigt mycket livserfarenhet, både självupplevt och berättats.
Som längst på samma arbetsplats har jag nog varit dryga 30 år, hon betydligt längre.
Det finns nog ingen stereotyp kopplad till "vårt" yrke. Tror det spänner över alla sorters människor med olika bakgrunder. 
En tv-serie/film som kan ge ett porträtt av våra yrken är nog bland andra Chicago Med, men det finns otaligt fler med vårdtema.
Om jag kunde kunde välja om idag skulle valet nog stanna på detsamma. Har alltid trivts med de jobb jag haft. Mer eller mindre förstås.

Nä, nu kom grannfrun och pratade om att vi kanske kunde grilla lite korv i morgon. Kanske sista chansen denna säsong.
Nu faller regnet och det ser lite ovisst ut med vädret i morgon, men det ordnar sig säkert.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar