fredag 26 juni 2020

krymplation.......


Så har då fenomenet fått ett eget namn. Alltså när innehållet i en förpackning minskar utan att det priset minskar. Vi konsumenter tror att varan blivit billigare men i själva verket har t.ex kilopriset blivit högre, detta genom att förpackningsinnehållet minskats. Ett av de nyare knepen för att smyghöja våra varor.
Kaffe är kanske den första varan som begagnade sig av detta. Från en vikt på 500 gr till 450gr med oförändrat pris. Det samma gäller även andra varor som senaps och ketchupflaskan, och säkert många fler.

Idag blir resten av dagen en slappardag. Det kan jag unna mig. Klockan ringde 06 i morse. Då var det dags att kliva upp och baka lite bullar. Vän av ordning undrar säkert varför en ledig pensionär kliver upp med hjälp av väckning så tidigt på morgonen. Svaret är värme!! Eller rättare svalka. Det är olidligt att baka i denna högsommarvärme, därför valdes detta klockslag. Nu är det gjort och jag känner mig nöjd. 


Nu kan jag bara hoppas att det blir aningen svalare idag. Totalt omöjligt att vara i uterummet om det blir som igår när kvicksilvret rusade upp över 46 grader.
Det gäller att leta skugga och svalka och att dricka massor.

Ha en fin helg. Var rädd om er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar