torsdag 5 november 2020

det lilla ordet DU.......


1967, för 53 år sedan, inträdde du-reformen. Bror Rexhed blev något av du-reformens fader.
Du-reformen var/är en betydande reform, inte minst för klass-samhället. Man kunde nu säga du till nästan vem som. Praktiskt och bekvämt.
Ett litet ord med stor betydelse.


Jag har väl sovit ganska ok denna natt som gick. Lite drömmar och så, men annars helt ok.
Vår granne påpekade häromdagen något jag inte tänkt på. 
Han går tidigt till jobbet och brukar då notera att jag antingen sitter vid frukostbordet eller pusslar i uterummet. Nu hade han inte sett mig på ett tag och undrade om jag ändrat sovvanor....Jo, det har jag nog. Jag tror jag sover längre nu. Tidigare var jag uppe redan vid fem, sex tiden och ibland ännu tidigare men nu kliver jag oftast inte upp förrän vid halv sju eller sju. Det betyder nog att jag sover bättre. Troligen tack vare mitt tyngdtäcke från Cura.


På gräsmattan utanför vårt köksfönster är det varje morgon ganska många fåglar som letar sin föda på denna fågelrestaurang. Mysigt att titta på dem och ta del av deras olika uppförande och tillvägagångssätt. Mata fåglarna  kan vi inte göra i bostadsområdet pga av odjursspridning men tydligen finns det gott om mat ändå att få tag i.


Dagen idag kommer troligen inte bli mycket annorlunda andra dagar, men skönt är väl det.
Kanske jag bakar något eller kanske inte.

Mannen har jag skickat till tippen med lite skräp. Sen fick han bege sig ut och kratta lite löv, ja inte så lite för den delen. Knappt hade han plockat in kratta, och säck förrän ännu fler löv hade hittat vägen till vår lilla täppa. Ganska otacksamt arbete, men det bör ju göras.

Lite fika och så naturligtvis lite tv, ATG-live är vad som gäller för mannen idag.

På tal om Tv. Här kommer ett ordspråk/citat.
" TV är en anordning med vars hjälp människor som inte har något att ta sig för betraktar andra människor som inte kan göra någonting" / Fred Allen



Förresten: Skicka gärna någon kommentar. Tack

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar