torsdag 26 november 2020

ett ord hit eller dit





Det känns som julstressen på något vis ändå är närvarande.
Ganska mycket folk i affären, om än det "bara" är dagligvaruaffär som jag för stunden besöker. 
Tror att varuhusen trots rekomendationer kommer rymma en hel del köpglada och köpsugna även inför denna jul.

Här, i vårt lilla käll, är det redan dags för hyacintbyte nummer tre. Hyacinter tillhör mina favoritblommor nu till advent och jul. Underbar doft och enkla, vackra blommor.

Så har det kommit till min kännedom att årets julklapp ska va stormköket! Varför, ja det är min undran. Ska vi börja laga käk ute i naturen nu? Är det månne julmaten som ska tillagas på detta primitiva men användbara kök? Ett komplement till grillen kanske?


Så finns det lite ord och ordval som jag stör mig på, rent av irriterar mig på.

Hörde häromdagen någon felaktigt kalla "motivet" för "motivationen".
Användningen av ordet "en" kan också irritera mig. 
"Han hade en mustasch!!! Ja, knappast hade han väl två. I min värld heter det "han hade mustasch".
Sen kan man ju klart både skriva och stava fel, det är ju faktiskt tillåtet. Ingen är väl perfekt eller fullkomlig.



Kommentera gärna:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar