lördag 21 november 2020

Radiotjänst och Sven Jerring






Det är länge sen nu!
På nyårsdagen 1925 kunde svenskarna sätta sig vid sina radioapparater (de som hade någon) och lyssna på Radiotjänsts första sändning. Vi pratar 95 år bakåt i tiden!
Radiotjänst allra första s.k hallåa, eller hallåman, var Sven Jerring.
Han kom sedemera att bli hela svenska folkets farbror Sven, efter hans omåttligt populära program 
" barnens brevlåda", som förövrigt lades ner 1972  efter helt otroliga 1785 avsnitt.
Jag var med på den tiden, inte vid start, men minns mycket väl farbror Sven.





I radions begynnelse var det av vikt att det skulle pratas s.k rikssvenska. Dialekter skulle läras bort och språket skulle va entydigt. Efter hand förändrades detta och numera är dialekter och även brytning mer tecken på språkligt mångfald och beivras.

Radions intåg i svenska hemmen vill jag säga var/är en stor och mycket betydelsefull händelse.

Bilderna har jag lånat på nätet.

I min uppväxt fanns det förvisso en radio, men jag minns inte att det lyssnades.
Kanske har jag glömt. Sedemera kom det in kombinerad radio med skivspelare. Ingen skivspelare som de flesta av er minns. Denna var för enbart 78 varvs, eller stenkakor som de kallades.
Efter skolan sprang man hem och satte på en av de två till tre skivor som fanns. Satt på golvet och lyssnade på, kanske var det, "Kalle Schewens vals" eller något, innan Elvis Presley med Dont be cruel kom. Detta var innan skivor kunde köpas i den lokala bok och skivaffären.

Jag kan lova att utvecklingen gått framåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar