torsdag 29 juli 2021

en sjutusans knall.......

..... och jag lämnade frukostbordet.
Det var åskan som dånade och knallade. Då sitter inte jag kvar.
Sammantaget kom det både lite åska och lite regn. 
På många håll i Sverige har det, vad jag förståt, varit kraftiga skyfall som orsakat översvämmningar och förstörelse. Så vill vi inte ha det, men lite mer regn kan vi ta.

För er som är intresserad av värdelöstvetande kan jag förtälja att år 1960 började vi använda "svengelska". Allt fler engelska ord lånades in till vårt språk och därmed myntades uttrycket "svengelska". Det använder i vart fall jag själv ganska ofta. Det har blivit legalt på något vis.

Någon gång, kanske på 20-30 talet, benämndes en kvinnlig chafför för chaffös! Ja kanske inte så tokigt. Ganska charmigt med ändelse som anger könet

Idag har jag plockat ner mitt senast färdigställda pussel...


detta var ett mycket lätt och mycket roligt pussel att lägga. 
Behövs lite lättare pussel som omväxling.
Jag har börjat sortera ut, med avsikt att göra mig av med,  de pussel som jag redan lagt. det blev en hel del faktiskt. Inte mindre än 38 pussel. Några flyttar idag och det gör mig så glad att inte behöva kasta mina pussel utan att kunna glädje någon annan.
Hoppas du får glädje av dem ....fler får du gärna.

Så händer det även saker i vår trädgård.....


Vi har idag skördat vår första svarta tomat. Jo den betecknas som svart. Smaken var god. Fyllig och med sötma.


Nu blir det inte mer från denna kanalen. 
Jag ska slappa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar