onsdag 2 maj 2012

Bon Bon varmblodig travare


Bon-Bon eller Pol Star
En av vår få travhästar som vi själv fött upp är stoet Bon Bon eller Pol Star som hon efter försäljning döptes om .
Vi ägde själv både pappan och mamman till henne, men det var för den saken inte en olyckshändelse eller oplanerat. Nä att vi, läs jag, framhärdade med att vilja betäcka var helt och uteslutande för att jag verkligen ÄLSKADE pappan.
Den hästen har betytt så mycket för mej och aldrig kommer hans minne att blekna, men honom berättar jag mer om en annan gång.
Bon-Bon föddes  1976  alltså för 36 år sedan………. Och jag minns det faktiskt som det var igår.
Bon- Bon var en helt igenom snäll och ärlig individ. Minns inte ett enda tillfälle då hon burit sig illa åt eller varit besvärlig, tom inridningen skedde helt utan besvär. Bara sitta upp och så träna in de grundläggande momenten. Aldrig hon försökte kasta av någon eller sticka iväg. Hon var en klippa.
Lika enkelt var det med inkörningen
Utan överdrift har hon varit den snällaste och pålitligast häst jag haft.
Hon var brun utan det minsta tecken och mankhöjden stannade på goda 161 cm.
Hon skolades i klassisk ridning och det passade henne bra. Hon älskade att följa med ut på tur ridning men det gick lika bra att rida iväg med henne ensam. Lyssnade alltid på sin ryttare och gjorde sitt bästa. 




 

Tyvärr har jag inget foto på henne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar