tisdag 3 november 2015

surt sa räven......






Jo så är det kanske. Hur som helst så har rönnbären redan lämnat träden här hos oss. Lite tidigt tycker jag.
Lite av rönnbären har jag tagit tillvara för att göra rönnbärsgelé, vilket blir första gången. Gillar rönnbärsgelé men har inte tidigare vågat mig på att göra någon men nu ska det bli till ett försök.
Så har jag även sparat lite att krydda brännvin med.  Kan väl sitta bra som julbrännvin kan jag tänka.


Vindruvor har vi inte haft några i år eftersom vi klippt ner rankorna helt i våras. Nästa år är det säkert massor av vindruvor igen, både i uterummet och frilands.


Denna här har jag kunnat namnet på men har glömt bort nu.
Den påminner om ett svart äpple och är enligt uppgift en mycket gammal frukt och är i det närmaste oätlig om man inte förädlar den till gelé. Detta ska jag dock inte ge mig på.
Ska igen försöka ta reda på vad den heter och hur den användes.



Så var det lite kastanjer. Ja lite är väl synd att säga. Med två stora kastanjeträd vid uppfarten blir det en hel del kastanjer och blad att kratta upp.
Några kastanjer och några blad kommer att ingå i bordsdekorationen på fest på lördag. 
Vad passar väl bättre än ett hösttema.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar