söndag 10 maj 2020

Färg......





Ide´ från en person jag känner. Kanske skriva något på tema färg. Ja varför inte.
Nu kommer det inte bli på alla färger som finns. Har förstått att det finns inte mindre än 109 färger totalt.
Nä får nog hålla mig till några av de 10 grundfärgerna. 

Börjar med VIT- vit den rena färgen.  Vit kallas också den okulörta färgen. Vit sägs va en positivfärg.
Vit sägs symbolisera renhet, fred och andlighet. Hmm, vad menas med renhet. Ja, jag tycker ju att jag oftast är både hel och ren helt kroppsligt. Men är min själ lika ren? Skulle inte tro det.
Färgen vit sägs också symbolisera tomhet och vila.
Så kan det nog vara.

Fred, jo, precis som de flesta vill jag ha fred på jorden. Inga krig, inga miljöförstörelser, ingen utrotning eller utarmning. Fred mellan människor i både stort och smått. 
Står jag själv som en fredlig person? Nä, kanske inte alltid.

Andlighet, ja här blir det lite svårare. Vill inte säga att jag är särskilt andling. Eller? Jo, kanske ändå, på mitt sätt.
Är föresten andlig lika med religös?
Är andlighet renhet då?
Jag vet inte vad andlighet egentligen är och betyder. Det blir kanske en sak för mig att fundera över.
Jag skulle nog beskriva mig själv som en funderande känslomänniska.

Kanske något för er andra också och ta en funderare på. Vad betyder färg för oss?


Detta är staden PUtBUS, på Rugen, också "kallad den vita staden", här är alla hus vita. Vackert !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar