lördag 16 maj 2020

lika grått som igår.....



Klockan ställd på 06.00 denna morgon. Det var dags att baka lite, då gäller det att va uppe i god tid innan mannen stiger upp. 
Men redan 25 minuter innan utsatt tid hoppade jag på raska ben ur sängen. Pigg, vaken och full av arbetslust.?.. 
Nä, vänta nu lite. Visst är det rätt att jag klev upp redan 05.25 men sen stämmer det inte helt. 
Dom raska benen kände jag inte av, kändes mer som otympliga klossar som försökte sig på att träffa rätt på trappstegen ner till köket.
Pigg är nog inte heller rätt benämning på sinnesstämningen vid den tidiga timman. Mer likt en sengångares framfart.
Vaken... ja förvisso om man nu kan kalla ett tillstånd näst intill koma för vaken.
Arbetslust, .....ja, vad gäller bakningen men inte lika fullt till dammsugning som följer därefter.

Hur som så blev det bakat. Det blev lite frukostbröd.
Avsmakas senare med förhoppning om godkänt.

Det är samma kyliga och gråa väder idag som jag känner igen från tidigare dagar. Bilden ovan är dock inte från idag men skulle kunna varit.

Vet ni, jag tror jag går ner till köket, skär upp en rejäl bit rabarberpaj och en lika rejäl klick vaniljvisp och sätter mig i uterummet och lyssnar på blåsten som viner. Där ligger redan en bra bok och väntar på mig, Segel av sten/ Åke Edvardsson.  Det är förvisso stora bokbytardagen idag, men jag fortsätter läsa den jag håller på med. 

Jodå, mannen ska naturligtvis också få en stooor bit paj.

Hörs vi igen imorgon??







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar