torsdag 3 september 2020

Dagen H






För 53 år sedan idag gick vi från vänster till högertrafik.
Det va något mycket stort och hade engagerat svenska folket månadsvis. Stora frågeställningen va hur skulle det gå? hur mycket skulle olyckorna öka och varför skulle Sverige anpassa sig efter världen, med några få undantag? Om jag minns rätt föregicks omläggningen av folkomröstning.
Frågorna va många.
.
Alla svaren har vi idag.

Det gjordes massvis med reklam, skyltar och till och med låtar som till exempel "Håll dig till höger Svensson" som spelades flitigt över allt på, före och efter omläggningen.
Bilarna var på den tiden utrustade med ratten på höger sida, detta skulle nu ändras, alltså på nytillverkade bilar


Så här kunde det se ut när timmen var inne.
Det var en söndag och klockan var 05.00.
Ett historiskt ögonblick


Det skulle dröja ännu 8 månader innan undertecknad fick sitt körkort och slapp lära mig båda sätten.
Fick mig en riktig tankeställare idag när jag insåg att jag haft körkort i 52 år. Lång tid. Vart tar tiden vägen, som jag så ofta återkommer till.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar