lördag 6 november 2021

slaget vid Lutzen......


( denna bild har jag lånat)

Den 6 November 1632 stupade Gustav Adolf vid slaget vid Lutzen. Detta har vi sen början av 1800 talet uppmärksammat med  en bakelse, Gustav Adolfbakelse. Allmänn flaggdag är det också.
Bakelse blir det men ingen flaggning.

Däremot blir det ny bildgåta.......
Vad är det som skymtar på bilden??


Tror du klarar detta utan ledtrådar.
Gissa och skriv din gissning i kommentarerna. Som vanligt väntar fina priser.

Allhelgonahelgen är det denna helg. Helgen då vi mer och tydligare än annars ska minnas och hedra våra nära och kära som inte längre finns med oss.
Detta uppmärksammas blad annat på flera radiokanaler med önskeprogram non stop mellan fredag morgon till måndag morgon. Händer väl att jag lyssnar någon timma.

Igår åt jag för mycket godsaker samtidigt som jag visst drack för lite. Av detta blev det huvudvärk och illamående. Redan innan Idol var slut beslutade jag ge upp och tacka för mig och inta sängen. Sängen var dock inte till någon större hjälp och nytta. Att kasta sig runt mellan lakanen ger ingen bättre sömn. När sen sömnen äntligen infann sig fylldes huvudet med drömmar, mer åt mardrömshållet.

Nu är det dock morgon, lördag och en helt ny orörd dag har tagit sin början.
Jag tror jag tar mig en morgonpromenad.

"människor lär sig inte av andras misstag, vill helst göra sina egna"

1 kommentar: