söndag 7 mars 2021

på väg mot Mora.....

Jo, det är inte jag som är på väg till Mora utan alla Vasaloppsåkare. Det är  ju vasaloppet som går avstapeln idag. Ett annorlunda lopp som inte är sig riktigt likt. Covid 19 är det som format utseeendet även på detta.
Men jag tror ändå att blåbärsoppastanken är fylld till bredden.

Det blir ingen ingen blåbärssoppa här på Casa Prelata, även om jag tycker det är gott.
Här blir det en annan soppa, nämligen  ärtsoppa. Detta trots att det inte är torsdag.


Ärtorna har legat i blöt sen igår och känner sig nog mogna nu att bli bli kokta till en god och värmade soppa. Varm soppa behövs idag i detta kalla blåshål som vi just nu befinner oss i. En perfekt dag för ärtsoppa enligt mig.

Till soppan ska det serveras någon form att kött eller korv....


Här koks en stor rejäl fläsklägg som kommer smaka ljuvligt till soppan.

Enligt tradition ska/kan det även serveras punch till soppan. Så blir det inte.
Det blir punchrullar till kaffet, närmare punchen än så kommer vi inte idag när det är punschrullens dag.


Många? ja kan väl tyckas så men när barnbarn säljer för deras skolor och idrottsföreningar är det bara att köpa. Idag ska de sista ätas och skulle det bli några över (vilket är troligt) blir det tyvärr matsvinn.

Några plättar kommer nog inte heller serveras efter ärtsoppan trots att detta är så gott

Jag måste lämna er här, jag måste ta mig tillbaka till spåren. Vasaloppsspåren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar