onsdag 17 mars 2021

Islandshästens dag.....

Har ett roligt och fint minne som hör ihop med islandshästar, på tal om islandshästens dag som ju är idag.
Ett gäng bestämde vi oss för att ta en tur på islandshästar. Sagt och gjort. Jag tog på mig att ringa och boka. Nu minns jag inte när det var, men en del år har passerat i vart fall....


Åtta glada, mer eller mindre ridvana personer tog sig iväg till platsen för händelserna. Att det skulle bli spännande rådde inget tvivel om. En del av oss förväntansfulla, andra kanske lite mer osäkra och kanske till och med lite rädda


Två vana hästkillar, men mindre vana ryttare. Är det resans mål som spanas in eller är det en eventuell flyktväg. Kanske undras det hur denna lilla häst ska klara denna långa ryttare. Eller så funderas det hur denna långa man ska kunna hantera en stark kämpe från vidderna.


Helt andra tankar  fanns nog hos Maja....



Maja hade inte direkt jublat när vi föreslog att vi tillsammans skulle ta en tur på islandshästar. Efter mycket tålamod och tjat gick hon med på det.
Hon hade ingen ridvana och var, helt naturligt, aningen skärrad över vad som väntade.

Nu gick allt så perfekt som vi alla hoppades och jag tror mig veta att även Maja tyckte det var en trevlig dag. Minnesvärd.


Turen var på tre timmar och avbröts efter halva med fika.
Här var det bara att knyta upp pållarna vid ett träd, inta sin fika och bara konstatera att hästarna stod kvar helt oberörda. Lugnt och stilla. Men, det var nog skönt för några att få röra på sig och känna mark under fötterna

Detta skulle jag gärna göra om.......





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar